Małopolska pamieta

Dnia 16 i 17 października 2017 roku młodzież ZSP nr 2 w Dąbrowie Tarnowskiej, 21 osób z klas II, III i IV technikum logistycznego oraz z klasy II liceum o profilu mundurowym pod opieką p. Hanny Jamka oraz p. Bożeny Walus , wzięła udział w pilotażowym projekcie przyjazdów polskiej młodzieży do Miejsca Pamięci Auschwitz pt. „MAŁOPOSLA PAMIĘTA”.
W etapie pilotażowym projektu „Małopolska pamięta”, finansowanym prawie w całości przez Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, weźmie udział 450 uczniów z 16 szkół średnich naszego województwa. Cieszymy się zatem, iż nasz szkoła mogła uczestniczyć w tak ważnym przedsięwzięciu.
Pierwszego dnia zaplanowana była wizyta w Miejscu Pamięci Auschwitz – Birkenau. Po zakwaterowaniu w Zakładzie Salezjańskim wzięliśmy udział w warsztatach nt. „Życia Żydów w przedwojennym Oświęcimiu”. Pomogła nam w tym wizyta w Muzeum Żydowskim i odrestaurowanej z pietyzmem synagodze Chewra Lomdei Misznajot. Uczniowie naszej szkoły wraz z opiekunami zostali zapoznani z przedwojennym życiem Żydów w Oświęcimiu i ich kilkusetletnią koegzystencją z resztą mieszkańców grodu nad Sołą. Po zwiedzeniu byłego obozu KL Auschwitz próbowaliśmy odpowiedzieć na pytanie „Dlaczego Auschwitz powinien nadal nas obchodzić?” Wieczorny spacer po rynku Oświęcimia ukazał nam piękno tego miejsca, gdzie w ciszy i kontemplacji mogliśmy podsumować mijający dzień.
Dzień drugi rozpoczął się od wizyty w Bibliotece Galerii Książki oraz warsztatów nt. Polacy jako uchodźcy w czasie II wojny i po jej zakończeniu. Kolejne wykłady odbyły się temat: „Słowa ostre jak maczety – rola propagandy w czasie ludobójstwa w Rwandzie”. Elementem projektu były wykłady związane z prawami człowieka. Zwiedzanie Biblioteki Galerii Książki uwieńczyło dzień drugi pobytu w Oświęcimiu.
Projekt „Małopolska Pamięta” ma nie tylko aspekt historyczny, ale i patriotyczno-wychowawczy. Biorąc w nim udział chcieliśmy wyposażyć młodzież w wiedzę o faktach, a zarazem uwrażliwiać ją na przejawy nietolerancji, w tym antysemityzmu, rasizmu i ksenofobii, które doprowadziły do holokaustu i ludobójstwa. Chcieliśmy skłonić młodych do głębokiej refleksji nad tym, czego może nauczyć nas historia.
Dokonaliśmy ewaluacji naszego pobytu i oto CO ZAPAMIĘTAMY, CZEGO SIĘ NAUCZYLIŚMY?
„Najbardziej w pamięci utkwiło mi to, że ludzie mogą być tak łatwo zmanipulowani przez propagandę, że potem nie mają jakiejkolwiek empatii względem drugiego człowieka. Ślepo wierzą w całą propagandę”
„Każdy człowiek ma prawo do życia. Nikt nie powinien decydować o losie innych. Każdy powinien być traktowany na równi z innymi”
„Najbardziej w pamięci utkwiło mi ludobójstwo w Rwandzie, ponieważ ludzie mieszkający w jednym kraju zaczęli się mordować w 1994 roku”
„Bardzo fajnym pomysłem było w Centrum Żydowskim ustalanie pochodzenia”
„Najbardziej w pamięci utkwiła mi propaganda, która łatwo manipuluje człowiekiem i prowadzić może do masowych mordów”
„Zapamiętam, to w jaki sposób byli traktowani ludzie. Budynki, które zostały. To wywarło na mnie duże wrażenie. Dzięki nim mogłem sobie wyobrazić choć po części, co się tam rozegrało”
„Dowiedziałem się wielu interesujących rzeczy, które pomogły mi poszerzyć swoją wiedzę na temat Afryki, Auschwitz i historii Żydów”
„W Centrum Żydowskim poznałam rytuały związane z religią żydowską”
„W Auschwitz zginęło milion osób. Widząc pozostałości, takie jak np. włosy, buty i rzeczy osobiste, można sobie uświadomić, jak dużo krwi i cierpienia przelało się w tym obozie”
„Zrozumiała, że informacje należy sprawdzać w wielu źródłach, tak by nie ulec propagandzie”
„Zapamiętam zdjęcia oraz przedmioty jakie dostawali więźniowie obozu Auschwitz. Myślę, że historie losów więźniów z obozu pozostaną we mnie na zawsze”
„Nauczyłam się, żeby nie być obojętnym na cudzą krzywdę”
„Zapamiętam, jak ludzie byli strasznie zmanipulowani przez Niemców”.
„Zapamiętam ludobójstwo w Rwandy, o którym nigdy wcześniej nie słyszałam. Ale także problem nieludzkiego traktowania ludzi w Auschwitz”
„Sposób traktowania niewinnych ludzi w obozie”
„W muzeum Auschwitz mogłam poznać bliżej losy niektórych więźniów”
„Warsztaty z ludobójstwa w Rwandzie uświadomiły mi, jak łatwo można zmienić swoje poglądy na podstawie treści głoszonych przez przywódców”.

Organizatorzy i partnerzy projektu: Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego,
Oświęcimskie Forum Praw Człowieka, Fundacja Nomina Rosae, Biblioteka Galeria Książki w Oświęcimiu, Fundacja na rzecz Międzynarodowego Domu Spotkań Młodzieży w Oświęcimiu, Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau, Centrum Żydowskie w Oświęcimiu, Centrum Dialogu i Modlitwy w Oświęcimiu, Centrum Badań Holokaustu UJ, Katedra UNESCO ds. Nauczania o Holokauście UJ, Biblioteka Pedagogiczna w Nowym Sączu, Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli.
Hanna Jamka oraz Bożena Walus

https://www.facebook.com/pg/Zsp-Baczyński-Dąbrowa-Tarnowska-1543609715969571/photos/?tab=album&album_id=1868812393449300