Solidarność produkcji,
która się w ten sposób nawiąże, ukaże, że wszelka wojna
między Francją a Niemcami jest nie tylko nie do pomyślenia, ale i fizycznie niemożliwa. Powstanie tej potężnej jednostki
produkcyjnej otwartej na wszelkie kraje, które zechcą w niej
uczestniczyć, mogącej dostarczyć wszystkim krajom, które
złączy, podstawowych elementów produkcji przemysłowej na
takich samych warunkach, stworzy rzeczywiste fundamenty ich
ekonomicznego zjednoczenia.
Ta produkcja oferowana
będzie całemu światu bez różnicy i wyjątków, aby przyczynić
się do podniesienia poziomu życia i do rozwoju dzieł
pokojowych. [...]
W ten sposób, prosto i szybko, dokona się fuzja interesów
niezbędna do założenia wspólnoty gospodarczej i wprowadzony
zostanie zaczyn szerszej i głębszej wspólnoty krajów przez
długi czas podzielonych krwawymi konfliktami.
Przez umieszczenie
podstawowej produkcji pod wspólnym zarządem i instytucję
nowej Wysokiej Władzy, której decyzję zwiążą Francję, Niemcy
i kraje, które do niej przystąpią, ta propozycja stanie się
pierwszą konkretną podstawą Federacji Europejskiej,
niezbędnej dla zachowania pokoju.
Aby kontynuować realizację tak nakreślonych celów, rząd
francuski gotowy jest na przystąpienie do negocjacji na
następujących podstawach.
Zadaniem należącym do
Wysokiej Władzy będzie zapewnienie, możliwie jak
najszybciej, modernizacji produkcji i poprawy jej jakości;
dostarczenie węgla i stali na rynek francuski i niemiecki
oraz państw przystępujących do nich na identycznych
warunkach; rozwój wspólnego eksportu na inne kraje;
wyrównanie postępu warunków życia robotników tych gałęzi
produkcji.
Aby osiągnąć te cele,
wychodząc od bardzo zróżnicowanych warunków, w jakich odbywa
się obecnie produkcja w różnych krajach przystępujących,
konieczne będzie czasowe wprowadzenie pewnych rozporządzeń,
zawierające zastosowanie planu produkcji i inwestycji,
wprowadzenie mechanizmów wyrównywania cen, utworzenie
funduszu przekształceniowego, pozwalającego na
racjonalizację produkcji. Przepływ węgla i stali między
krajami przystępującymi zostanie natychmiast uwolniony od
jakichkolwiek opłat celnych i nie będzie mógł być obciążony
żadnymi opłatami transportowymi. Stopniowo powstaną warunki
zapewniające spontaniczne najbardziej racjonalne
rozmieszczenie produkcji na najwyższym poziomie wydajności.
W przeciwieństwie do
międzynarodowego kartelu, dążącego do podziału i
eksploatacji rynków państwowych przez stosowanie
restrykcyjnych praktyk i utrzymanie wysokich zysków,
planowana organizacja zapewni fuzję rynków i wzrost
produkcji.
Najważniejsze zasady i
zobowiązania określone wyżej będą stanowić przedmiot
traktatu sygnowanego przez państwa. Negocjacje konieczne dla
określenia sposobów ich realizacji będą prowadzone z
udziałem arbitra wyznaczonego za wspólną zgodą. Jego
zadaniem będzie czuwanie nad tym, by porozumienie było
zgodne z zasadami, a w razie niepokonalnego sporu, wskaże
rozstrzygnięcie, które zostanie przyjęte.
Wspólna Wysoka Władza,
odpowiedzialna za funkcjonowanie całego systemu, będzie się
składać z niezależnych osobistości wyznaczonych przez rządy
na podstawie parytetu; rządy za wspólną zgodą wybiorą jej
przewodniczącego; jej decyzje będą wiążące we Francji,
Niemczech i innych krajach przystępujących. Właściwe
rozporządzenia zapewnią konieczne sposoby odwoływania się od
decyzji Wysokiej Władzy.
Przedstawiciel Narodów Zjednoczonych przy tej organizacji
będzie odpowiedzialny za sporządzanie dwa razy w roku
publicznego raportu ONZ, ukazującego funkcjonowanie nowego
organizmu, zwłaszcza w tym, co dotyczy strzeżenia jej
pokojowych celów.
Powołanie Wysokiej Władzy
w niczym nie przesądza o własności przedsiębiorstw. W
sprawowaniu swojej misji wspólna Wysoka Władza będzie
liczyła się z uprawnieniami przyznanymi międzynarodowym
władzom Zagłębia Ruhry i wszelkiej natury zobowiązaniami
nałożonymi na Niemcy tak długo, jak będą one trwać. |